donne-1100x754

20 år senare: Girl Power tillbaka i ny tappning

2016-07-19 | Mål 5, Video
Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page
Artikeln i korthet:
Delta i kampanjen #WhatIreallyreallywant

En video till Spice Girls-hiten "Wannabe" sprider sig som en löpeld i sociala medier. Videon visar kvinnor från olika delar av världen som tar konceptet Girl Power till en ny nivå, med krav på utbildning, lika lön för lika arbete och ett slut på våld mot flickor. Till videon lanseras en kampanj som ska sätta press på världens ledare att prioritera flickor och kvinnor. Du kan delta i kampanjen genom att ta en bild på vad du tycker är viktigast för att uppnå jämställhet, och använda hashtaggen #WhatIreallyreallywant

 

“What I really really want” har spridit sig som en löpeld i sociala medier den senaste tiden. Videon använder sig av den välkända Spice Girls-hiten ”Wannabe” från 1996 och har producerats av Moxie Pictures för “Project Everyone.” Flera av videons grepp känns igen från Wannabes musikvideo, och både dansen och klädseln är mer än en nickning mot 1990-talet. Men de unga kvinnor från olika delar av världen som syns i videon tar begreppet Girl Power till en ny nivå – inget mer våld mot kvinnor, skolgång för alla flickor och lika lön för lika arbete – är några av kraven som förs fram.

Filmen har fått varmt stöd av medlemmarna i 90-tals-bandet Spice Girls. Melanie Chisholm (Mel C, eller Sporty Spice) twittrade att hon kände sig ”Smickrad och ärad att vår galna sång används på ett sånt fint sätt.” Victoria Beckham (Posh Spice) skrev på Facebook att ”Girl Power används nu för att stärka en hel generation. Jag är så stolt över de Globala målen,” en post som för övrigt sågs av 28 miljoner människor inom ett dygn.

Kopplat till videon lanserades en kampanj för jämställdhet. Såhär skriver Project Everyone om kampanjen:

WhatIReallyReallyWant-759x384

Delta i kampanjen genom att använda hashtaggen #WhatIreallyreallywant

2015 lovade världens ledare att sätta flickor och kvinnor i främsta rummet när de skrev på de Globala målen för att utrota fattigdom, lösa klimatkrisen och tackla ojämlikhet. Flickor och kvinnor är oproportionerligt drabbade av de här utmaningarna och de är nyckeln till att bygga samhällen som kan motstå dem. Därför måste vi försäkra oss om att världens ledare och FN:s generalsekreterare lyssnar på flickor och kvinnor och prioritera dem i planer och policys. 2016 är vår chans att använda vår gemensamma kraft för att tala om för världens ledare vad vi verkligen verkligen vill ha för flickor och kvinnor. Om vi ropar tillräckligt högt når vi fram innan de träffas igen i September. De Globala målen kommer bara att uppnås om regeringar, företag, samhällen och DU investerar i flickor och kvinnor.

Vill du delta i kampanjen, och berätta för världen vad du verkligen verkligen vill ha för flickor och kvinnor? Skriv ned vad du tycker är viktigast för att uppnå jämställdhet, ta en bild och använd hashtaggen #WhatIreallyreallywant Om du dessutom taggar @UNDP_Sweden kommer vi att sprida din bild vidare. Läs mer om videon och kampanjen här.