Tak över huvudet - migration och mänskliga rättigheter

Syfte:

Att eleverna får kunskap och insikt om barns rättigheter i en värld där många tvingas fly.

Metod:

Reflektion utifrån Magnus Wennmans bildreportage: ”Var barn sover”

 Tid: 30-60 min

Instruktion:

Inled med att se klippet med din klass:

Fatimas teckningar – Där barnen sover – Ett fotoprojekt av Magnus Wennman

Läs sedan texten nedan för din klass:

En saknar sin säng. En annan sin docka med de mörka ögonen. En tredje drömmer sig tillbaka till en tid när kudden inte var en fiende.

Kriget i Syrien har pågått i snart fem år och mer än två miljoner barn befinner sig på flykt inom eller utanför landets gränser. De har lämnat sina vänner, sina hem och sina sängar. Några av dessa barn bjöd in för att visa var de sover nu, när allt som en gång var, inte längre finns.

  1. Gå in på sidan, välj och läs en historia från   http://darbarnensover.aftonbladet.se
  2. Sitt i grupper
  3. Dela med dig av din historia
  4. Diskutera enligt nedan:
  • Hur gör du när du har svårt att sova?
  • Varför valde du din bild?
  • Vilka rättigheter har ett barn?
  • Vilka rättigheter har barnet på din bild berövats?

 

Avslutning:

Låt din klass ta del av regeringen sida om mänskliga rättigheter:


Mer skolmaterial

FN:s utvecklingsprogram

Besök hemsidan för UNDP:s nordiska kontor i Sverige.

Gå till UNDP.se »