Två världar i samma kvarter

Utvecklingen i världen skiljer sig mellan och inom olika regioner och länder – ibland kan det till och med vara stor skillnad inom ett och samma kvarter. I denna diskussions- eller skrivövning får vi möjlighet att fundera över varför det ser ut som det gör i världen samt reflektera över vad social rättvisa innebär.

Kategori:

Diskussion och reflektion

Syfte:

Att eleverna får en tydligare bild av att världen inte enkelt kan delas upp i u- och i-länder eller ”fattiga” och ”rika” länder – utan att det ofta finns flera världar i samma kvarter.

Metod:

Låt eleverna studera bilderna nedan gemensamt i klassen och låt dem sedan diskutera de olika bilderna utifrån tillhörande frågeställningar.

Övningen fungerar också som skrivövning där eleverna – enskilt eller i grupp – skriver en kortare uppsats utifrån hur de tolkar bilderna och ser på frågorna. Eleverna kan fördjupa sig ytterligare genom länken nedan.

Länktips:

1

Foto: Jordi Guillaumes

1. Diskussionsfrågor

Utgå från bilden ovan och diskutera följande:

  • Vad känner du till om Brasilien/Sao Paolo (bilden är från Sao Paolo).
  • Vilka olikheter ser du i kvarteret?
  • Varför tror du att det är så stor skillnad mellan de olika bostadshusen?
  • Finns det segregerade områden i Sverige och vad tror du det beror på?
  • Hur kan man förbättra människors levnadsvillkor?
2

UN/Photo, Basir Seerat

2. Diskussionsfrågor

Utgå från bilden ovan och diskutera följande:

  • Vad känner du till om Afghanistan?
  • Vad tror du orsakar stora skillnader mellan fattiga och rika i ett land som Afghanistan?
  • Finns det tiggare i Sverige och vad tror du det beror på?
  • Hur kan man förbättra människors levnadsvillkor?
UN/Photo

UN/Photo

3. Diskussionsfrågor

Utgå från bilden ovan och diskutera följande:

  • Vad känner du till om Sydafrika?
  • Vad tänker du på när du ser bilden?
  • Vad tror du orsakar stora skillnader mellan fattiga och rika i ett land som Sydafrika?
  • Finns det segregerade områden i Sverige och vad tror du det beror på?
  • Hur kan man förbättra människors levnadsvillkor?

 

UN/Photo

UN/Photo

4. Diskussionsfrågor

Utgå från bilden ovan och diskutera följande:

  • Vad känner du till om Indien?
  • Vad tror du orsakar stora skillnader mellan fattiga och rika i ett land som Indien?
  • Finns det segregerade områden i Sverige och vad tror du det beror på?
  • Hur kan man förbättra människors levnadsvillkor?

 

UN/Photo: Kibae Park

UN/Photo: Kibae Park

5. Diskussionsfrågor

Utgå från bilden ovan och diskutera följande:

  • Vad känner du till om Bangladesh?
  • Vilka olikheter ser du på de olika sidorna av floden?
  • Hur påverkas husen i de olika stadsdelarna av extremt väder och översvämningar?
  • Vad tror du orsakar stora skillnader mellan fattiga och rika i ett land som Bangladesh?
  • Finns det segregerade områden i Sverige och vad tror du det beror på?
  • Hur kan man förbättra människors levnadsvillkor?

FN:s utvecklingsprogram

Besök hemsidan för UNDP:s nordiska kontor i Sverige.

Gå till UNDP.se »