Syfte
Att få fördjupad förståelse och kunskap i frågor som rör miljömässig hållbar utveckling och biologisk mångfald.
Metod
Sök fakta på blirvärldenbättre.se och få en fördjupad kunskap om global utveckling genom att läsa, skriva, reflektera och argumentera.
Läroplansmål
Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse.
Tid
60-90 min
Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!
Instruktion
Dela dokumentet med uppgifterna till eleverna och låt dem lösa uppgiften med hjälp av blirvärldenbättre.se. Alla svar finns på de klickbara faktakorten.
Följ upp med en genomgång av svaren. Är det något särskilt som eleverna vill diskutera vidare? Reagerade de på något?
- Hur många arter riskerar utrotning just nu?
Svar: 1 miljon. - Hur stor del av världens korallrev riskerar att dö ut?
Svar: 33 % - Varför har knölvalen återhämtat sig så bra på senare tid?
Svar: Den globala handeln med valprodukter förbjöds och gränser sattes för valfångst. - Hur stor andel av världens marina områden är skyddade idag?
Svar: 17% - Hur stor del av världens syre producerar haven?
Svar: 50%
Uppgift 2: Resonera mera!
“Den biologiska mångfalden i Sverige och världen är hotad!”
Instruktion:
- Var i grupper om 3-4 personer.
- Kom på fem nödvändiga åtgärder för att skydda och bevara mångfalden i havet och på land. Gå gärna till Naturskyddsföreningen eller WWF för inspiration:
- En i gruppen ansvarar för att skriva de argument som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
- Välj de tre bästa argumenten och diskutera i helklass.
Svaren skulle kunna vara tex:
- Nationalparker
- Naturskyddsområden
- Bevarande av gammal skog
- Fridlysning av djur
- Kunskapshöjande kampanjer
- Förbud mot överfiske
- Förhindra utsläpp
- Hårdare miljölagstiftning
- Mer undervisning i skolorna om en hållbar framtid
Uppgift 3. Fördjupa dig!
Instruktion
- Arbeta i par och använda källan som ni hittar under Källor + under faktakort “1 miljon arter riskerar utrotning” på blirvärldenbättre.se.
- Läs mer om EcoWatch.
- Välj två djur som forskare tidigare trodde var utrotade men som nu har gjort “comeback”. Välj sedan två djur var och återberätta om dem för varandra.
- Leta fram ett filmklipp på nätet med era valda djur och visa för varandra.
Avsluta med att samtala om:
Om du skulle få möjlighet att skydda en djurart vilket djur hade du valt och på vilket sätt skulle du skydda det?
- Skriv ner några av era tankar och dela i helklass