Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!

  • Vad blev konsekvenserna av den ryktesspridning som skedde under Ebolautbrottet i den Demokratiska Republiken Kongo 2018?
  • Hur många inlägg varje dag på Facebook handlar om att förneka klimatkrisen?
  • Vad är en bot?
  • Hur många procent av 178 miljoner inlägg om Covid-19 kom från botar under 2020?
  • Var får falska nyheter och desinformation störst spridning?

Uppgift 2: Resonera mera!

“Desinformation skadar samhället”

Instruktion

  • Var i grupper om 3-4 personer.
  • Kom på fem sätt som desinformation skadar ett samhälle. En i gruppen ansvarar för att skriva ner det som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
  • Dela sedan med er i helklass. Svara på frågan: När hörde du senast om en nyhet med falskt innehåll?

Uppgift 3. Fördjupa dig!

Instruktion

Svara på frågorna:

  • Enligt filmen så borde man byta ut “fake news” till “information pollution”. Varför då?
  • Förklara begreppen: “Misinformation”, “Disinformation” och “Malinformation”.
  • Vilken lösning på problemet föreslår filmen?

Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Du kan läsa mer i vår policy gällande cookies.