Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!

  • Hur stor del av all mat som produceras slängs?
  • Hur stor del av befolkningen i Nordkorea var undernärda 2017?
  • Hur stor del av befolkningen i Haiti var undernärda 2017?
  • På första gången på årtionden har nu andelen undernärda människor i världen ökat igen, vad beror det framförallt på?
  • I vilka två världsdelar är problem med undernäring och matbrist störst?

Uppgift 2: Resonera mera!

“Många menar att framtidens matsedel kommer se helt annorlunda ut än idag”

Instruktion

  • Var i grupper om 3–4 personer.
  • Ge förslag på en veckomatsedel för din skola med fem nya rätter som ni tror vi äter i framtiden! Motivera era svar och förklara varför de är framtidens mat.
  • För inspiration läs mer på Naturskyddsföreningens hemsida.
  • En i gruppen ansvarar för att skriva de förslag som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
  • Välj de fem bästa förslagen och dela med er i helklass. 

Uppgift 3. Fördjupa dig!

Instruktion

  • Lär er mer om tio trender inom matproduktion. Texten är på engelska.
  • Hur kan de tio trenderna som ni läst om bidra till att färre människor i världen svälter? Motivera era svar väl.
  • Varje par får sedan lyfta fram ett exempel på en förändring som skulle kunna minska svält i världen och som ni kan diskutera om i helklass.

Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Du kan läsa mer i vår policy gällande cookies.