Syfte

Att få fördjupad kunskap för hur det ser ut i världen kring mänskliga rättigheter.

Metod

Sök fakta på blirvärldenbättre.se och få en fördjupad kunskap om global utveckling genom att läsa, skriva, reflektera och argumentera.

Läroplansmål

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet mellan människor är de värden som utbildningen ska gestalta och förmedla.

Tid

60-90 min

Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!

Instruktion:

Dela dokumentet med uppgifterna till eleverna och låt dem lösa uppgiften med hjälp av blirvärldenbättre.se. Alla svar finns på de klickbara faktakorten.

Följ upp med en genomgång av svaren. Är det något särskilt som eleverna vill diskutera vidare? Blev de förvånade över något svar?

  • 2021 fick Sverige sin första kvinnliga statsminister. Hur är fördelningen mellan män och kvinnor i världens parlament (riksdag)?
    Svar: 76% män och 24% kvinnor
  • Hur många procent mindre tjänar kvinnor än män generellt globalt sett?
    Svar: 23% mindre
  • Fler människor än någonsin är på flykt. Ungefär hur stor andel av alla människor på flykt är barn?
    Svar: Ca 42 %.
  • Homosexuellas rättigheter är en mänsklig rättighet. När blev samkönade äktenskap tillåtet i Indien?
    Svar: 2018

Uppgift 2: Resonera mera!

“Under 2010-talet har den demokratiska utvecklingen i världen stagnerat.”

(stagnerat = stannat av)

Instruktion:

  • Var i grupper om 3-4 personer.
  • Kom på så många förslag ni kan på hur demokrati kan stärkas?
  • En i gruppen ansvarar för att skriva de argument som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
  • Välj de tre bästa argumenten och diskutera i helklass. Svara på frågan:
    • Vilka demokratiska rättigheter är hotade i Sverige?
      Några förslag till dig som lärare:
    • Lagar måste skydda demokratin från att falla sönder.
    • Fri press som tillåts kritisera makten.
    • Yttrandefrihet och demonstrationsfrihet.
    • Respekt för de mänskliga rättigheterna.
    • Fria val där alla partier har samma möjligheter.
    • Transparens när det gäller politiska beslut och myndigheters verksamhet.
    • Antikorruption.
    • Tillåta politisk opposition.

Uppgift 3. Fördjupa dig!

Instruktion:

  • Arbeta i grupper om 3-4 och använd källan till UNHCR:s Refugee Data Finder som ni hittar under Källor + på blirvärldenbättre.se under faktakortet “ Över 1% procent av mänskligheten är på flykt”.
  • Scrolla ner en bit på sidan till översikten kring vilka länder flest människor flyr ifrån. Välj tre av länderna på listan och ta reda på varför människor har tvingats på flykt från dessa länder.
  • FN:s generalförsamling antog och kungjorde den 10 december 1948 en allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna. Ni hittar den här. Förklaringen består av 30 artiklar som gemensamt uttrycker alla människors grundläggande och universella fri- och rättigheter. Vilka mänskliga rättigheter tror ni kan vara svåra att tillgodose för människor på flykt och varför?
  • Presentera era lärdomar för resten av klassen. Använd gärna en PowerPoint för visuellt stöd. (max 5 min)

Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Du kan läsa mer i vår policy gällande cookies.