Syfte

Att få fördjupad förståelse för fattigdomsfrågor i världen och vilka utmaningar och möjligheter som finns.

Metod

Sök fakta på blirvärldenbättre.se och få en fördjupad kunskap om global utveckling genom att läsa, skriva, reflektera.

Läroplansmål

Skolan ska bidra till att elever får en identitet som kan relateras till inte bara det specifikt svenska utan också det nordiska, det europeiska och ytterst det globala. Internationella kontakter och utbildningsutbyte med andra länder ska främjas.

Tid

60-90 min

Uppgift 1: Ta reda på mer om världen!

Instruktion

Dela dokumentet med uppgifterna till eleverna och låt dem lösa uppgiften med hjälp av blirvärldenbättre.se. Alla svar finns på de klickbara faktakorten.

Följ upp med en genomgång av svaren. Är det något särskilt som eleverna vill diskutera vidare? Reagerade de på något?

  • Vad är gränsen för extrem fattigdom i dollar per dag?Svar: 1,9 dollar
  • Hur många procent av världens befolkning lever i extrem fattigdom idag?Svar: 10%
  • På första gången på årtionden har nu andelen fattiga ökat igen, vad beror det framförallt på?Svar: Covid 19-pandemin
  • I vilken världsdel bor de flest fattiga i världen?Svar: Afrika
  • Vilket år förutspår Världsbanken att Asiens extrema fattigdom kan utrotas?Svar: 2030

Uppgift 2: Resonera mera!

“Fattigdom handlar inte bara om pengar!”

Instruktion:

  • Var i grupper om 3-4 personer.
  • Kom på så många argument som ni kan som stödjer påståendet ovan.
  • En i gruppen ansvarar för att skriva de argument som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
  • Välj de tre bästa argumenten och diskutera i helklass.

Svaren skulle kunna vara tex:

  • Hälsa
  • Utbildning
  • Levnadsstandard
  • Brist på information
  • Brist på teknik
  • Rörelsefriheten är begränsad
  • Brist på jämställdhet
  • Lågt demokratiskt inflytande

Uppgift 2: Resonera mera!

“Fattigdom handlar inte bara om pengar!”

Instruktion:

  • Var i grupper om 3-4 personer.
  • Kom på så många argument som ni kan som stödjer påståendet ovan.
  • En i gruppen ansvarar för att skriva de argument som gruppen kommer fram till. Diskutera frågan i 15 minuter.
  • Välj de tre bästa argumenten och diskutera i helklass.

Uppgift 3. Fördjupa dig!

Instruktion

  • Arbeta grupper med tre och använd källorna  under faktakortet “Fattigdom handlar inte bara om pengar”.
  • Läs mer om multidimensionell fattigdom på UNDP:s hemsida.
  • Läs berättelser om Silvia från Honduras, Amina från Libyen och Nelly från Peru (på samma länk som punkten ovan). Välj en person var att läsa om (texten är på engelska).
  • Återberätta om den person ni läst om för varandra.
  • Diskutera följande tre frågor:
  1. Vilka utmaningar står era personer inför?
  2. Finns det något hoppfullt att ta fasta på i deras berättelser?
  3. Vad tror du det finns det för lösningar på de utmaningarna som beskrivs i berättelserna?

Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Du kan läsa mer i vår policy gällande cookies.