Tidsåtgång
60 minuter
Målgrupp
Grundskola, Högstadiet, Gymnasiet, Vuxenutbildning, Lätt svenska
Spelets syfte är att diskutera hur mänskliga aktiviteter och företeelser påverkar människan och naturen, och hur viktiga dessa är för människan i relation till hur de påverkar naturen. Är ekologiskt jordbruk eller kärnkraft bra eller dåligt för mig? Hur påverkar dessa miljön och hur viktiga är de för människan?
Spelet består av ett spelbräde (40 cmx40 cm) och 24 kort med mänskliga aktiviteter eller företeelser. (Se bildmaterial nedan)
Förslag på upplägg:
1. Ställ korten med baksidan upp, i en hög, vid spelplanen.
2. Ta upp varsitt kort i tur och ordning och lägg kortet där ni tycker den hör hemma. Det finns fyra alternativ: 1) aktiviteten/företeelsen är bra både för människan och för naturen, 2) den är bra för människan men dålig för naturen, 3) den är dålig för människan men bra för naturen samt 4) den är dålig både för människan och naturen. Motivera! Vad tycker de andra spelarna? Vill ni ändra på ert svar eller ska ni spela vidare?
3. Ni kan fylla på med egna förslag.
4. När alla kort har används: plocka i tur och ordning alla kort som har klassats som dåliga för naturen. Vilka av dessa aktiviteter/ företeelser är livsviktiga för människan? Vilka går att förändra för att minska den dåliga påverkan? Vilka kan vi sluta med? Försök att flytta alla kort från den röda sidan till den gröna sidan. Diskutera!
Fräscha gärna upp era kunskaper i ämnet genom att ta del av Ekocentrums språkutvecklande utbildningsmaterial om hållbar utveckling innan ni spelar. För det här spelet rekommenderar vi temana ”Vad är hållbar utveckling” och ”Människans miljöpåverkan genom tiderna” där ni hittar både texter med ordförklaringar, kortfilmer eller bildpresentationer och mycket annat.
Här finns nedladdningsbart material för den här skolövningen.