Lätt svenska: Jämställdhet och stereotyper

Ikon för tidsåtgång

Tidsåtgång

0-60 minuter

Ikon för målgrupp

Målgrupp

Grundskola, Högstadiet, Gymnasiet, Vuxenutbildning, Lätt svenska

Syfte

Övningens syfte är att öka medvetenheten om hur stereotyper finns i media, såsom reklamfilmer, och hur det påverkar oss.

Metod

Reklamfilmen Gymshark Commercial (2020a) “Be A Visionary”

Reklamfilmen Under Armour (2016) “I Will What I Want”

Titta på de två reklamfilmerna och läs beskrivningarna i arbetsbladet nedan. Svara sedan på
följande frågor:

• Beskriv stämningen i de olika reklamfilmerna. Vad får du för känsla av
reklamen?
• Vad tror du reklamfilmerna vill säga?
• vad trodde du att det var reklam för?
• Skulle du få samma känsla och budskap om det var det motsatta könet i reklamfilmerna?
• Tycker du att reklamfilmerna är stereotypa? På vilket sätt?
• Vilken reklamfilm tycker du bäst om? Motivera gärna.

Förberedelser

Övningen är anpassad efter innehållet och upplägget i Ekocentrums språkutvecklande utbildningsmaterial om hållbar utveckling. Vi rekommenderar att du arbetar med temat ”Ett jämlikt samhälle” innan du jobbar med arbetsbladet. Där hittar du både texter med ordförklaringar, kortfilmer eller bildpresentationer och mycket annat.

Nedladdningsbart material

Här finns nedladdningsbart material för den här skolövningen.

Ladda ner övningsmaterialet som PDF

Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Du kan läsa mer i vår policy gällande cookies.