Min farmor och jag

Uppdaterades senast den 1 april 2020

Tidsåtgång

Temaarbete

Målgrupp

Förskola

Passar i klassrummet

Syfte

Att med hjälp av den egna familjehistorien synliggöra hur världen har förändrats och jämföra nu och då.

Metod

Låta barnen ta med material hemifrån: böcker, fotografier, äldre föremål och så vidare. Googla på förr i tiden och titta på filmer och foton. Se en barnfilm från förr i tiden.

Be någon äldre person komma och berätta om sin barndom, om miljöer, levnadsförhållanden, leksaker, mat och lekarna man lekte då.

Göra en sammanställning av hur världen förändrats. Vad har blivit bättre och vad har blivit sämre?

Diskussionsfrågor

  • Hur såg miljöerna ut förr?
  • Hur såg saker ut?
  • Hur bodde man? I staden och på landet.
  • Vad åt man?
  • Vad lekte man?

Tidsåtgång

Temaarbete över tid – utifrån barnens intresse.

Övningen är framtagen i samarbete med Öxnereds förskola i Vänersborg.

Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Du kan läsa mer i vår policy gällande cookies.