Syfte:
Att låta barnen reflektera över ett grundläggande mänskligt behov – att ha ett hem. Se likheter och skillnader mellan olika hem och kulturer.
Metod:
Skapa en får-jag-följa-med-hem-påse med instruktioner och en kamera att låna med hem. Barnens familjer hjälps åt att fotografera sitt hem och sin hemkultur. På förskolan får barnet presentera innehållet i påsen, sätta upp bilderna på väggen och lämna påsen vidare till nästa barn.
För yngre barn kan man skapa en bok i samverkan med hemmet – att ha på förskolan, att läsa själv och tillsammans. Parallellt presenterar pedagogerna hem i olika delar av världen.
Andra metoder är gå-hem-promenader, barnböcker om olika hem och material kring barnkonventionen.
Diskussionsfrågor:
- Vad är ett hem?
- Vad får dig att känna dig hemma?
- Vad behöver vi i ett hem?
- Har du haft hemlängtan någon gång? Vad längtade du efter då?
- Hur bor man i andra länder?
- Hur bor djuren?
- Hur kan olika hem se ut?
- Hur bodde man förr i tiden?
- Hur vill du bo när du blir stor?
- Hur kommer man att bo i framtiden?
Tidsåtgång:
Temaarbete över tid.
Tips på länkar:
Unicefs material om barnkonventionen: https://unicef.se/skolor/bestall-skolmaterial
Google earth: https://www.google.se/intl/sv/earth/
Google maps: https://www.google.se/maps/preview
Övningen är framtagen i samarbete med Öxnereds, Dalaborgs, Granås, Lindvägens, Korsgatans förskolor i Vänersborg.