Funktionsnedsättning – Lektion 3

Ikon för tidsåtgång

Tidsåtgång

60 minuter

Ikon för målgrupp

Målgrupp

Anpassad grundskola

Syfte

Ge eleverna en ökad förståelse för att barns liv kan se olika ut.

Metod

Utgå från barnkonventionen och prata om olika levnadsvillkor. Samtala med barnen kring funktionsnedsättning och förtydliga begreppet. Kan göras med hjälp av definition av Vårdguiden.

Detta ska vi göra:

1. Prata om vad ni gjorde på förra lektionen. Gå igenom mindmap

2. Skriv ut färdiga stenciler eller gör egna. Eleverna kan färglägga och måla katterna. Förslagsvis kan katterna ha olika funktionsvariationer eller synliga diagnoser. Gör en katt med ögonlapp, rullstol, down syndrom eller något annat som passar.

3. Avsluta

Fler lektioner

Här hittar du fler lektioner på området Funktionsnedsättning.

Funktionsnedsättning – Lektion 1

Funktionsnedsättning – Lektion 2

Funktionsnedsättning – Lektion 3

Nedladdningsbart material

Här finns nedladdningsbart material för den här skolövningen.

Ladda ner lektionen som Powerpoint-fil

Ladda ner lektionen som pdf

Ladda ner en stencil med katter

×

Blir världen bättre?

Nu lanseras en lärarhandledning som gör det lättare att undervisa om global utveckling.

Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Du kan läsa mer i vår policy gällande cookies.