Vad ser du?

Ikon för tidsåtgång

Tidsåtgång

60 minuter

Ikon för målgrupp

Målgrupp

Grundskola, Gymnasiet

Syfte

Att utgå från elevernas förförståelse om global utveckling

Metod

Beskriva och tolka bilder

Jobba med frågorna

  • Enskilt, par, grupper eller helklass
  • Post it – samla på tavlan
  • Alternativt jobba med kortskrivning och redovisa för varandra
  • Avsluta med en runda i gruppen och led över till Globala målen

Exempelbild 1:

  • Vad ser du på bilden?
  • Vem är personen?
  • Vad tänker hon?
  • Var är bilden tagen?
  • Vad ser du inte men som kanske finns i bakgrunden?
  • Väcker bilden några tankar och känslor hos dig?

Diskutera vilka globala mål som går att koppla till bilden. Fördjupa dig individuellt i de mål som du/ni har valt på globalamalen.se. 

 

Exempelbild 2:


Foto: Kerstin Langenberger

  • Vad ser du på bilden? 
  • Var är bilden tagen? 
  • Vad ser du inte men som kanske finns i bakgrunden? 
  • Väcker bilden några tankar och känslor hos dig? 

Diskutera vilka globala mål som går att koppla till bilden. Fördjupa dig individuellt i de mål som du/ni har valt på globalamalen.se. 

 

Fördjupning till bilderna:

  • Vad vet du om läget i världen? 
  • Vart är trenden på väg? 

Läs i boken Blir världen bättre? (del 1 om Paradigmskifte) och/eller gå in på blirvärldenbättre.se och utforska utvecklingen i världen genom grafik och fakta.  

×

Blir världen bättre?

Nu lanseras en lärarhandledning som gör det lättare att undervisa om global utveckling.

Vi använder cookies för att förbättra vår webbplats och din upplevelse. Du kan läsa mer i vår policy gällande cookies.